Evaluarea Riscurilor în Securitate și Sănătate în muncă

0
84
Evaluarea Riscurilor în Securitate și Sănătate în muncă
Evaluarea Riscurilor în Securitate și Sănătate în muncă

Evaluarea Riscurilor în Securitate și Sănătate în muncă 
 managementul riscului este un proces sistematic care include examinarea tuturor caracteristicilor sistemului de lucru.

Urmând metodologia PDCA, managementul riscului este un proces în care lucrează lucrătorul, și anume locul de muncă, echipamentele / mașinile, materialele, metodele de lucru / practicile și mediul de lucru. Scopul managementului riscului este acela de a identifica ce ar putea să greșească, adică de a găsi ceea ce poate provoca vătămări sau vătămarea lucrătorilor și de a decide cu privire la măsurile adecvate de control al siguranței pentru a preveni și a pune în aplicare accidentele de muncă și bolile profesionale.

Este important ca angajatorii să știe unde sunt riscurile în organizațiile lor și să le controleze pentru a evita punerea în pericol a angajaților, a clienților și a organizației înseși. Scopul principal al managementului riscului este eliminarea sau cel puțin reducerea riscurilor în conformitate cu principiul. Un aspect cheie în gestionarea riscurilor este acela că ar trebui să se realizeze cu implicarea activă a întregii forțe de muncă. Efectuarea managementului riscului presupune efectuarea mai multor etape .

Pregătirea procesului

Pregătirea procesului de gestionare a riscurilor implică mai multe activități, și anume:

  • Identificarea lucrătorilor expuși – trebuie acordată o atenție deosebită:
    • lucrătorii cu nevoi speciale , cum ar fi femeile însărcinate, tinerii lucrători, lucrătorii în vârstă și lucrătorii cu dizabilități;
    • întreținere, curățători, contractori și vizitatori
  • Caracterizarea sarcinilor, a echipamentelor de lucru, a materialelor și a procedurilor de lucru ;
  • Identificarea și caracterizarea măsurilor de siguranță în uz;
  • Identificarea accidentelor de muncă și a bolilor profesionale legate de locul de muncă în analiză; și
  • Identificarea legislației , standardelor sau regulamentelor companiei referitoare la locul de muncă în analiză.

Mai multe mijloace pot fi utilizate pentru a sprijini aceste activități. De exemplu:

  • Observarea directă în timp ce lucrarea este efectuată – vizionare;
  • Interviuri cu muncitorii și managerii;
  • Verificați cazurile de accidente de muncă și de boli profesionale;
  • Verificați datele tehnice ale echipamentului / mașinii;
  • Examinați fișele cu date privind siguranța materialelor referitoare la substanțele chimice utilizate la locul de muncă;
  • Luați în considerare legislația, standardele și reglementările companiei aplicabile la locul de muncă în studiu.

Angajatorii sunt responsabili de efectuarea evaluării riscurilor privind la sanatate si securitate in munca. Prin urmare, responsabilitatea generală pentru identificarea, evaluarea și controlul riscurilor la locul de muncă revine angajatorului, care trebuie să garanteze că activitățile de gestionare a riscurilor în materie de securitate și sănătate în muncă sunt perfect executate.

Angajatorul poate delega această funcție (nu răspunderea) specialiștilor în domeniul sănătății și securității ocupaționale și medicilor ocupaționali. Specialiștii pot face parte din personalul companiei  sau pot fi contractați în afara.

Participarea participanților la procesul de management al riscului de muncă și de sănătate în muncă este fundamentală, deoarece lucrătorii sunt actorii care cunosc cel mai bine problemele legate de SSM și resursele implicate în îndeplinirea sarcinilor lor. Un alt motiv important pentru participarea lor este legat de acceptarea măsurilor de siguranță care trebuie implementate.