semnatura electronica
semnatura electronica

Au aparut noua lege 208/21.07.2021 in care se aproba OUG 36/2021 privind utilizarea semnaturii electronice.

Legea cuprinde informatii despre digitalizarea relatiilor de munca prin utilizarea unei semnaturi electronice avansate sau calificate cu o marca temporala electronica sau marca temporala electronica calificata si un sigiliu electronic calificat al angajatorului.

Semnatura electronica se va folosi in toate documentele necesare pentru efectuarea si simplificarea mecanismelor de telemunca, inclusiv Sanatatea si Securitatea in Munca, o masura importanta a Ministerului Muncii si Protectiei Sociale in cadrul Programului de Guvernare.

Contactati-ne ACUM pentru o oferta rapida de Servicii Resurse Umane sau SSM folosind formularul de mai jos sau pagina de contact.

Legea a fost adoptata pentru a putea facilita relatia angajator-angajat in conditii de telemunca, pentru necesitatea instruirii mai flexibile si accesibile, nevoia de eficientizare si imbunatatire continua a relatiilor de munca si a procedurilor activitatii de resurse umane.

Modificari in Codul Muncii

Utilizarea semnaturii electronice avansate este din acest moment posibila, cu ajutorul aprobarii OUG 36/2021 prin legea 208/2021. Semnatura electronica poate fi folosita atat de angajator cat si de angajat la semnarea contractului individual de munca si a actelor aditionale la contract precum si a altor documente de angajare.

Aceasta vine cu avantaje pentru cei care lucreaza in telemunca si ajuta la desfasurarea unor bune conditii de munca la distanta in contextul raspandirii virusului COVID-19.

Inspectia Muncii informeaza ca in luna martie 2020, inainte de carantina, Registrul General de Evidenta a Salariatilor a inregistrat 50.577 de contracte de munca cu clauza in telemunca, in decembrie 2020 au fost inregistrate 383.300 iar in luna martie 2021 au fost 394.415 de contracte de munca incheiate.

In situatia epidemica actuala, sunt necesare actiuni imediate pentru a avea un impact pozitiv asupra economiei si pentru a lua in considerare masuri de protejare a sanatatii publice, reducand in acelasi timp sau perturband economia.

Nerespectarea circumstantelor speciale in caz de dezastru, situatie sociala si economica, ar putea duce la o catastrofa care sa afecteze pe termen lung situatia angajatilor si a altor grupuri in acest context epidemiologic.

In situatia epidemica actuala, comunicarea a fost mult mai complexa, astfel incat criza transmisiei a fost mai rapida decat conversatiile telefonice, ceea ce reprezinta un adevarat impuls, intr-adevar pentru o munca.

Angajatorul si angajatul pot opta pentru utilizarea semnaturii electronice la incheierea contractului individual de munca, incetare, suspendare sau orice modificare care necesita semnarea actului aditional la contract.

Documentele semnate cu ajutorul semnaturii electronice se arhiveaza conform legii

Orice document semnat prin semnaturi electronice avansate sau semnaturi electronice calificate necesita arhivare de catre angajator conform prevederilor Legii Arhivelor Nationale nr. 16/1996 si Legii 135/2007 si vor fi puse la dispozitia organelor de control atunci cand se solicita de catre acestia.

Obligativitatea folosirii semnaturii electronice

Angajatul sau candidatul care urmeaza sa fie angajat nu este obligat sa foloseasca semnatura electronica avansata sau calificata in vederea incheierii documentelor de angajare, suspendare, modificare sau incetare de contract.

Daca angajatorul decide sa foloseasca semnatura electronica in document, angajatul nu poate folosi semnatura olografa, ambele parti sunt nevoiti sa utilizeze acelasi tip de semnatura conform legii.

Angajatorul este obligat sa ofere conditii si instruire adecvata pentru angajatul care isi desfasoara activitatea in telemunca precum informatii si instructiuni privind utilizarea echipamentelor, la angajare, cand se introduce un echipament nou, o procedura noua. Contrar, angajatorul poate primi 2.000 de lei amenda.

Aceste modificari in Codul Muncii au facut posibila realizarea instruirii nu numai in timpul programului, cat si online, instruire care poate fi semnata electronic.

De asemenea angajatorul poate suporta atat pentru el insusi cat si pentru salariati, toate cheltuielile privind achizitionarea semnaturii electronice avansate sau semnaturii electronice calificate pentru semnarea documentelor care tin de departamentul de Resurse Umane sau SSM.

Cum arata o semnatura electronica:

semnatura electronica
semnatura electronica

Pentru mai multe informatii legate de Resurse Umane si SSM nu ezitati sa ne contactati fie prin intermediul formularului de mai jos, fie la numarul de telefon sau adresa de mail afisate pe pagina de Contact.